Powered By Blogger

Thursday, March 1, 2012

Hantaran Pertunangan

ASSALAMUALAIKUM.....


Amalan berbalas barang hantaran adalah adat Melayu yang menandakan kasih sayang di antara kedua-dua pihak keluarga. Lazimnya, barang hantaran diberi mengikut bilangan ganjil dan barang daripada pihak perempuan lebih sikit daripada pihak lelaki misalnya 5 dulang untuk pihak lelaki dan 7 dulang pula bagi pihak perempuan.
Bajet untuk memberi barang-barang ini pula lebih bagi pihak lelaki kerana adanya peruntukan untuk sebentuk cincin pertunangan, hadiah tanda mas kahwin atau barang kemas.
Berikut disenaraikan antara barang-barang yang boleh dijadikan hantaran pertunangan / pernikahan bagi pihak perempuan:
  1. Sirih junjung / Sirih dara
  2. Baju Melayu & samping / baju kemeja & seluar
  3. Tali Pinggang dan Wallet
  4. Jam Tangan / Handphone /PDA / iPod / Notebook
  5. Kasut & Stokin
  6. Sejadah, Songkok & Kain Pelekat
  7. Al-Qur'an / Tafsir
  8. Tuala
  9. Perfume
  10. Kuih-muih / pulut kuning / pudding / kek / muffin/ coklat atau manisan dan sebagainya
  11. Bunga Rampai / Potpourri
  12. Buah-buahan
Di bawah ini pula senarai barang hantaran bagi pihak lelaki:
  1. Cincin bertunang/hadiah tanda mas kahwin
  2. Tepak sirih
  3. Barang Kemas
  4. Jam Tangan / Handphone / Kamera / iPod / PDA /Notebook
  5. Sepersalinan pakaian / kain
  6. Kasut
  7. Handbag
  8. Perfume
  9. Sejadah & Telekung
  10. Al-Qur'an / Tafsir
  11. Kuih-muih / pulut kuning / pudding / kek / muffin / coklat atau manisan dan sebagainya
  12. Bunga Rampai / Potpourri
  13. Buah-buahan
(sumber dari internet)


Aku nak kongsi pengalaman laa nii.....Aku suka sangat menghadiri majlis2 pertunangan tawpown perkahwinan...suka tengok barangan hantaran laa kan!!!hehehehee.....pelbagai bentuk, warna yang membuatkan aku tenang...alhamdulillah sampai jugak jodoh mereka, aku sampai bila xtaw la kan...xdapat hidayah lagi kowt...hehehheee













Hurmmmm......aku x kisahla, asalkan aku tamatkan pengajian dan berjaya dalam hidup. Capai cita- cita dan buatkan mak dan adik- adik bahagia. Tentu arwah ayahku suka. Berbalik pada cerita barang hantaran tadi, aku lebih suka hantaran yang digubah sendiri, orang kampung kata "save budget" sikit...Disini aku selitkan barang2 hantaran yang bagi aku sangat menarik, kreatif dan boeh diperkembangkan lagi......


Maka dengan itu, ceh ceh skemanya ayat, hehehee....Harapnya sesuatu pertunangan itu berpanjangan hingga ke alam perkahwinan dan diharapkan tak putus di tengah jalan. Dari perkahwinan pula, harapnya berkekalan hingga akhir hayat n anak cucu.... amin3 <3<3<3







No comments:

Post a Comment